Brugerbetingelser | Hvem er vi  |   Kontakt

Depressioner

— er der en naturlig løsning?

Bevæg dig gladere

Mangel på motion kan give problemer i form af fx irritabilitet, aggressioner eller dårligt humør.

Par der løberMange undersøgelser har vist, at ganske almindelig motion kan lindre på psykiske problemer. Virkningen forklares blandt andet med, at kroppens stresshormoner kommer i bedre balance.

Det er muligvis nødvendigt, at du træner dig op til at løbe mindst en halv time ca. 3-4 gange om ugen for at opnå denne virkning. Har du tendens til at blive nedtrykt eller deprimeret, bør du begynde at løbetræne – også selv om du ikke har lyst. Når først du er kommet ind i vanen og begynder at opleve de positive virkninger, får du lettere ved at tage dig sammen til nok motion.

Hvis det ikke er muligt at løbe på grund af sygdom, svær overvægt eller andre årsager, kan lange daglige trave- eller cykelture i naturen også efterhånden give god lindring.

Gå eventuelt længere og længere for hver dag. Gå også gerne forskellige ruter og kig dig omkring. Så snart du kommer i lidt bedre form, kan du begynde at veksle lidt imellem gang og småløb.

Hvad du kan gøre

Dyrk al den motion du orker (og gerne lidt mere!). Træn dig gradvist op til at gå og/eller løbe meget i naturen. Har du svært ved at tage dig sammen til motion, så begynd med det, du kan klare. En lille daglig gåtur kan være en god begyndelse.