Brugerbetingelser | Hvem er vi  |   Kontakt

Depressioner

— er der en naturlig løsning?

Spis dig til bedre humør

Sund madLigesom maden har en stor indvirkning på vores fysiske tilstand, kan den også påvirke vores humør og psykiske tilstand.

Underskud af bestemte næringsstoffer kan give træthed og psykiske symptomer, der kan minde om en depression.

Selv om sunde kostvaner sjældent er nok til at klare en egentlig depression, kan du i det mindste til en vis grad spise dig til et bedre humør!

Ustabilt blodsukker

Når blodsukkeret stiger og falder for brat kan det påvirke humør og psyke. Hvis du fx spiser en masse sukker eller søde sager stiger blodsukkeret hurtigt, kroppens svar på dette er at producere ekstra mængder af hormonet insulin, som igen får blodsukkeret ned.

Nogle gange "overreagerer" kroppen og producerer for meget insulin, som så får blodsukkeret til at gå ned under det normale (lavt blodsukker). Det lave eller ustabile blodsukker kan hos nogle mennesker blandt andet give symptomer som indre uro og nedtrykthed.

Undgå raffinerede kulhydrater

Det gælder især om at undgå fødevarer med hurtigt nedbrydelige, raffinerede kulhydrater i form af sukker og hvidt mel – altså det du finder i fx slik, kager, franskbrød, rundstykker, kager, kiks, cornflakes (og mange andre morgenmadsprodukter), juice og sodavand. Læs eventuelt mere på fuldkornsprodukter.dk

Allergi

Er du allergisk eller overfølsom overfor bestemte fødevarer eller stoffer tilsat fødevarer, kan de allergiske reaktioner udløse psykiske symptomer, som kan forværre eller udløse en depression.

Hvad du kan gøre

Prøv at komme så tæt på nedenstående kostråd, som du kan klare:

Tilbage til start